S krátkou zádí a úzkými boky…
HMK 145SR má kompaktní rozměry a nekompromisní výkon
Poslední přírůstek do vysoce konkurenčního segmentu pásových midi-rýpadel si vzal pod drobnohled reportér magazínu Earthmovers, Eoghan Daly
Po prvním prototypu, který se se veřejnosti představil v roce 2018 na výstavě Intermat, přichází nyní pásové midi-rýpadlo Hidromek HMK 145SR do sériové výroby. Jeden z prvních kusů, který se dostal do ostrého provozu, prodal švédský dealer Hjerpes Maskincentra z Norkoppingu místní stavební firmě Oddem Marks & Big. Stroj si firma vyhlédla na předváděcí akci Maskinexpo 2019, odkud si ho nechala přednostně poslat.
Nový Hidromek doplnil u zákazníka smíšenou flotilu, skládající se zejména ze strojů JCB, Komatsu a Volvo. HMK145SR se standardním mono výložníkem 4,8 m, ramenem 2,3 m a 700 mm širokými pásy váží 16,5 tuny, tedy dost na to, aby bylo stabilní a odolné.
Hidromek k tomu přidává ještě něco navíc, a to jsou kompaktní rozměry: zkrácená záď, nízké poloměry otáčení a dobrý přístup ke všem servisním místům. Se zadním poloměrem 1 500 mm je nový Hidromek srovnatelný s ostatními stroji v této třídě, snížený je i přední poloměr, který s maximálně vytaženým výložníkem a lopatou činí 1990 mm.
První obchůzka stroje
Protože se jedná o první velké rýpadlo tureckého výrobce s krátkou zádí a kompaktním designem, byla uspořádání nástavby věnována mimořádná péče. Podíváme-li se zblízka, hned za kabinou najdeme panelová dvířka, po jejichž otevření se nám naskytne pohled na prostor v této třídě neobvyklých rozměrů. Baterie jsou v uspořádání umístěny až úplně dole a přichyceny jsou čtyřmi robustními křídlovými maticemi s podložkami, což funguje
jako výborná ochrana proti hromadění nečistot. Pro snadnou kontrolu a výměnu je kryt vzduchového filtru umístěn uprostřed, zatímco vypínač baterie najdeme po levé straně.
Chladicí soustava je umístěna za tímto prostorným a přehledným uspořádáním, čímž je zajištěn optimální přívod proudícího vzduchu.
Hydraulická čerpadla, přístupná pod zadním krytem zvnějšku dole, už na první pohled vypadají, že jejich obsluha a údržba bude během provozu stroje snadná a díky jejich snížené poloze zbylo ještě dosti místa pro zařízení na dodatečnou úpravu výfukových plynů. Takto se podařilo udržet rozumnou výšku celé nástavby a tím pádem zajistit dobrou viditelnost obsluhy.
Po otevření předních bočních dvířek je dobře vidět, jak velkou péči věnoval výrobce upevnění sestavy hydraulických ventilů. Namísto těsného uspořádání někde vzadu u stěny, jako to známe z mnoha strojů v této kategorii, šel Hidromek cestou přehledného uspořádání, ve kterém je každá z bezpočtu hydraulických hadic velmi dobře dosažitelná.
Především nepatrné pootočení bloku ventilu mimo svou osu přispělo k tomu, že se obsluha nemusí prodírat někam hluboko přes nějakou štěrbinu. Celý tento přední prostor je vertikálně rozdělen přepážkou: napravo od hydraulické sestavy se nachází hlavní filtr a 35litrová nádrž na AdBlue. Najdeme tu také čerpadlo, které se postará o natankování 240litrové palivové nádrže; hadice je pak úhledně připevněna z vnitřní strany otevíracích dvířek.
Snaha maximálně zjednodušit přístup ke klíčovým místům je vidět také na horní části nástavby rýpadla. Nahoru se dostanete na proti skluzových stupačkách a první věc, které si pod sebou všimnete, jsou hadice, vedené z výložníku k ventilům. Hadice nikterak nepřekáží, protože jsou vedené právě pod stupačkami. Přístup k motoru je pak ještě o stupínek níže. Nízko položená dvířka motorového prostoru jsou pro obsluhu neocenitelná,
zvlášť chce-li například zkontrolovat či doplnit hladinu oleje. Z tohoto stupínku lze také bezpečně umýt boční sklo kabiny. Otevřením malého bočního panelu nalevo se pak snadno dostanete k nádrži na chladicí kapalinu.
Půjdeme-li zpátky na zem, standardní podvozek je na každé straně vybaven 46 palcovými ocelovými pásy, což je o pár více než bývá v této třídě zvykem. Větší šířka by měla zvýšit stabilitu stroje při práci a snížit měrný tlak na půdu. Rám každého z pásu je vybaven dvěma horními rolnami, sedmi spodními a dvěma napínáky pásu. Celkově na mě působí
podvozek neuvěřitelně odolně a vyhoví podle mého soudu i těm nejnáročnějším požadavkům.
V kabině otvírám proporčně vyvážená dvířka, abych usedl na vzduchem odpruženou sedačku. První dojem z prostorné a světlé kabiny je výborný výhled všemi směry a dokonalé zpracování všech detailů. Zvlášť kladně hodnotím nízko posazené boční okénko, skrze nějž mám dobrý výhled na zem a pásy pod sebou. K výborné viditelnosti přispívá posuvný hlavní monitor, umístěný přímo vpředu před sloupkem kabiny. Výhled dozadu je také velice dobrý, a to i díky štíhlé přepážce mezi spodním sklem a tím horním otevíracím.
Perfektní zpětný výhled ocení obsluha zejména při práci v úzkých výkopech s vysunutým výložníkem. Díky nízko položené zadní nástavbě a nízko umístěnému krytu motorového prostoru je tento nový Hidromek jedním z mála strojů na trhu s tak výborným výhledem vzad. I přes to jde výrobce ještě dál a už ve standardu nabízí zadní i boční kamery.
Ovládací a kontrolní systém strojů Hidromek – OPERA – byl od uvedení první generace na britský trh ještě dále vylepšen. Jedná se o plně dotykový vysoce kontrastní monitor, který nemá žádná další tlačítka, narušující jeho design. Přepínat mezi jednotlivými režimy je možné pomocí otočného ovladače po pravé straně strojníka, který se svým designem inspiroval v současném automobilovém průmyslu. Menu je velice přehledně strukturováno do sekcí a podsekcí a přepínat mezi nimi je také velice jednoduché a intuitivní. Na monitoru lze nastavovat rádio a mobilní telefon; zatímco ovládání klimatizace má samostatný boční panel vedle sedačky. V kabině najdeme také několik decentně umístěných odkládacích schránek včetně těch za sedačkou strojníka, které mě překvapily svým objemem, který bych u strojů s krátkou zádí neočekával.
Ve výkopu
Univerzální lopata Mito (za normálních okolností upínané k tiltrotátoru) se ukázala být ideálním nástrojem, který nám demonstruje schopnosti nového Hidromeku provádět precizní a přesnou práci. Rozprostřít jemnou ornici nakupenou na hromadě mi nedalo díky přesnému a kontaktnímu joystickovému řízení žádnou námahu. Výborného výsledku jsem dosáhl i při současném rozhrnovaní radlicí; je jen málo takových rýpadel na trhu, u kterých se při hloubení za současného rozhrnování neobjeví typické zvlnění ornice u hrany lžíce.
Design a sklon nožních pedálů je řešen tak, aby měl strojník perfektní výhled na ještě nevykopanou plochu. Na rovném podloží, s lopatou Mito na rychloupínači engcon (pro takovou práci spíše nevhodná kombinace), jsem začal s hloubením 1,5 metru hlubokého výkopu. I přesto se mi nová HMK145SR odvděčila úctyhodnou vylamovací silou, aniž by se otáčky motoru přehouply přes 1700 rpm. I když byla zemina místy mokrá a těžká, tak při pohybu bokem s naloženou lžicí při maximálně vytaženém výložníku působil stroj velmi vyváženě a jistě. Ovládač radlice je umístěn po pravé straně joysticku a její ovládání je velmi jednoduché. Takto umístěný ovladač je celkem běžný, i když mnozí výrobci mají tendenci jej umísťovat na hůře přístupná místa.
Závěrem
Nový Hidromek HMK145SR je dobře postavený, dobře vypadá a dobře se s ním pracuje. Použitý motor Isuzu by měl být také zárukou příznivé spotřeby paliva. To vše je zabaleno do designu s krátkou zádí a úzkými boky, nikde nic nepřečnívá a nepřebývá. Do budoucna počítá Hidromek s podobnou konstrukcí i u větších, 25-tunových rýpadel, a pokračuje tak ve své obdivuhodné expanzi na trhu se stavebními a zemními stroji.
BOX 1
Sílu novému rýpadlu uděluje čtyřválcový motor Isuzu o výkonu 78,5 kW při 2000 ot./min a s točivým momentem 375 Nm při 1 800 ot./min. Základem vysoce výkonného hydraulického systému je dvojice axiálních pístových čerpadel s proměnlivým průtokem, z nichž každý dodává hydraulický výkon 124 l/min.
Převzato z magazínu Earthmovers 8/2019