Sáhli jsme tentokrát po něčem trochu jiném…
Když se zavedená a specializovaná firma jakou je Alaska Environmental Contracting, vedená ředitelem Willem Bondem, vydá na nákupy nových strojů, můžeme očekávat neočekávané. V ekologicky citlivých oblastech po celém státě provozuje tato firma celou řadu neobvyklých strojů, jako je například 21tunové pásové rýpadlo Volvo, postavené na obojživelném podvozku KORI z USA, nebo kompaktní lesní kombajn ze Švédska, Malwa 560C.
Firma se také podílí na těžbě a recyklaci písku pro společnost New Milton Sand & Ballast v pískovně Holme, jejíž historie sahá až do meziválečného období a z které se v dobách její největší slávy vytěžilo až 400 tisíc tun materiálu ročně. Dnes je tu roční produkce zhruba na polovině, což souvisí se ztenčujícími se zásobami tohoto panensky čistého materiálu. Jedná se o vysoce kvalitní hrubozrný písek, oblíbený zejména při výrobě předlitého betonu, ale také při výstavbě golfových hřišť. New Milton Sand & Ballast je jako jediný držitel certifikátu US Golf Course výhradním dodavatelem písku pro výstavbu golfových hřišť.
„Ročně tu propereme okolo 200 tisíc tun písku“, říká generální ředitel Will Bond a pokračuje: „Někteří naši konkurenti používají k odbahnění materiálu pasové lisy, ale nám stačí obyčejné bahenní laguny, protože si myslím si, že gravitace funguje lépe a tento způsob je dlouhodobě levnější. Po usazení na určené místo začne stroj vybírat z laguny bahno, které se pak protlačuje skrze soustavu sít.
Já, mí strojníci i servisní mechanik jsme si rychle uvědomili, že tenhle stroj je jednoduše třída…
Nové rýpadlo
Firma používá pásová rýpadla s prodlouženým dosahem k odtěžení bahenních skládek. Posledním přírůstkem do flotily těchto strojů je Hidromek 220 Long Reach. Hodně lidí, kteří tento stroj zkusilo, bylo překvapeno jeho vlastnostmi. Will Bond k tomu dodává: „Když jsem rozhodoval o obměně flotily, vyzkoušel jsem celou řadu strojů. Hidromek byl mezi nimi takovým černým koněm. Na britském trhu se jedná stále o relativně méně známou značku, ale protože mám rád věci, které se v něčem odlišují, vybral jsem právě Hidromek. Když jsem zkusil ovládat HMK 220, byl jsem docela překvapený, a to říkám se vší pokorou, že byl lepší než řada strojů zavedených značek a bylo velmi příjemné s ním pracovat. Zajímal mě také názor mechanika, kterého jsme vzal na testování s sebou. I on zmiňoval snadnou ovladatelnost, dobře rozmístěné a přístupné komponenty a pochválil zesílené prvky na výložníku a rameni stroje. Když jsem já, mí strojníci a mechanik odpracovali se strojem nějakou zkušební dobu, všichni jsme si rychle uvědomili, že tenhle stroj je jednoduše třída. Vyniká plynulým ovládáním s velmi přesným polohováním pracovního nástroje, což jsou rozhodující vlastnosti u strojů s prodlouženým dosahem.“
Pro zkušební provoz objednal Will Bond u dealera TJC Plant Sales dva stroje: HMK220LC LR a HMK220LC se standardním mono výložníkem a tiltrotátorem Steelwrist X26.
Firemní barvy strojů Alaska Environmental Contracting jsou tradičně černá a bílá, což znamená, že v minulosti musely být všechny dodávané stroje už ve fabrice přestříkány, což nebylo zrovna levné. Will Bond vtipně poznamenává, že jak viděl Hidromek, bylo mu jasné, že ušetří, protože turecké stroje jsou lakovány v kombinaci černá – bílá už v základu. V době naší návštěvy v pískovně seděl za joysticky nového stroje Peter Bugden, jeden ze zkušených strojníků firmy Alaska. Ačkoli měl stroj teprve 3 měsíce, kladně zhodnotil hned několik vlastností. „Velmi dobře se ovládá, má hodně síly a je extrémně stabilní, což je u strojů s prodlouženým ramenem vždycky dobrá vlastnost. Velmi dobře je řešená kabina, je vidět, kolik úsilí tomu konstruktéři věnovali. Skoro bych řekl, že při navrhování kabiny spolupracovali se strojníky, protože cokoli byste chtěli v kabině mít, tak tam je a je to přesně na tom místě, kde byste to očekávali. Dříve jsme tu dlouhou dobu jezdili ve strojích Volvo, takže když mi řekli o Hidromeku, říkal jsem si, že to bude velký skok do neznáma. Hidromek je ale mnohem lepší, než jsem čekal, vážně mi tato nová mašina otevřela oči a jsem s ní velmi spokojený.“
Jak jsme už zmínili, stroje Hidromek v sobě ukrývají některé komponenty japonské produkce. V tomto stroji tak pod kapotou pracuje čtyřválcový motor ISUZU AI-4HK1X (montovaný i do standardní verze LC) o jmenovitém výkonu 125 kW při 2.000 ot./min. Britský dealer pak na nahoru na nástavbu namontoval dodatečné zábradlí, které usnadňuje pravidelnou údržbu a kontrolu provozních náplní. Za zadními otevíracími dvířky nacházíme osvědčené a vysoce účinné hydraulické čerpadlo Kawasaki spolu s dalšími hydraulickými komponenty od dalšího uznávaného „Japonce“ – firmy Kayba. Bezpečnostní zpětné ventily hydrauliky jsou standardně umístěny na výložníku a rameni stroje. V řeči čísel má výložník délku 8,5 m, rameno 6,1 m; maximální dosah činí 15, 7 m a hloubkový dosah je 11,24 m. Celková provozní hmotnost stroje včetně přídavného protizávaží je 25.250 kg. Pro současnou práci je stroj vybaven napevno namontovanou lžicí, ale jak prozrazují joysticky Steelwrist v kabině, v budoucnu je možné upevnit i tiltrotátor.
Kabina rýpadla má stejný design napříč celou modelovou řadou, od rýpadla HMK140LC až po HMK490LC. Velké dveře kabiny umožňují snadný přístup k sedadlu, které lze nastavit v 9 různých polohách. Konzole s joysticky se dají snadno nastavit pomocí západkového mechanismu na přední straně, takže každý strojník si je může nezávisle přizpůsobit na svoji výšku. Velkorysý je prostor pro nohy, a to včetně dvou opěrek pro nohy po stranách pedálů.
Po pravé ruce je konzole elektronického ovládacího rozhraní OPERA, pomocí které strojník ovládá nepřeberné množství funkcí. Prostřednictvím vysoce kontrastního barevného displeje má strojník přímé spojení s elektronickou řídicí jednotkou stroje (ECU); nastavit se dají například otáčky motoru, volí se z přednastavených provozních režimů, ovládají se odtud světla, stěrače, systém „Start-Stop“, rádio s MP3 přehrávačem, ale také se sem přenáší obraz ze zadní kamery a jsou zde sdruženy všechny důležité provozní ukazatele (tlak hydraulického oleje, teplota oleje, palivoměr a spoustu dalších). Klimatizace a topení jsou ovládány z panelu po levé straně; horký nebo studený vzduch je do kabiny přiváděn spoustou důmyslně umístěných větracích výdechů.
Když byla řeč o vynikající stabilitě tohoto pásového rýpadla, Will a Peter mě vyzvali, abych si to vyzkoušel a mohl si udělat názor sám. Upřímně řečeno, nikdy jsem v rýpadle s prodlouženým dosahem nepracoval, protože většinu času trávím spíše na klasické „zemařině“, a tak jsem samozřejmě velmi rád tuto výzvu přijal.
Rýpadlo HMK220LC LR je výjimečně tiché i při plném výkonu a potvrzuji strojníkova slova, že ovládání je velmi přesné a plynulé. Očekával jsem, že se rameno bude trochu „houpat“, ale to jsem se zmýlil. Ať už jsem jej napolohoval jakkoli, k žádnému zhoupnutí nedošlo. Poté, co jsem vysypal lžíci s bahnem, jsem začal nabírat ve výše položené laguně a zjistil jsem, že i při práci s maximálním dosahem zůstává stroj perfektně vyvážený a stabilní. Soudě podle nadšení ředitele i strojníka z nového přírůstku Hidromek si dovolím tvrdit, že budoucnost strojového parku firmy Alaska bude „černo-bílá“…
V příštím roce bude model HMK220LC LR nahrazen novým modelem HMK230LC LR.